Tuwimy na Piotrkowskiej

Pewnie pamiętacie, ale na wszelki wypadek przypomnę, że trwa Rok Tuwima. Z tej okazji dzieje się bardzo dużo. Na pięknej, odnowionej Piotrkowskiej stoją ogromne posągi Juliana Tuwima.
Są ozdobione przez studentów ASP, teraz stoją na głównej ulicy Łodzi, ale były już w Manufakturze, na lotnisku, teraz kilka stoi przed hotelem Andels. 


Niektóre Tuwimy nawiązują do wierszy poety. Ten np. do "Lokomotywy"






Stoi na stacji lokomotywa, 
Ciężka, ogromna i pot z niej spływa - 
Tłusta oliwa. 
Stoi i sapie, dyszy i dmucha, 
Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha: 
Buch - jak gorąco! 
Uch - jak gorąco! 
Puff - jak gorąco! 
Uff - jak gorąco! 
....

Ten Tuwim recytuje "Ptasie radio"



Halo, halo! Tutaj ptasie radio w brzozowym gaju,
Nadajemy audycję z ptasiego kraju.
Proszę, niech każdy nastawi aparat,
Bo sfrunęły się ptaszki dla odbycia narad
.....

Kolejny mówi o wielu wierszach. Ja wybrałem "Okulary"





Biega, krzyczy pan Hilary:

"Gdzie są moje okulary?"
Szuka w spodniach i w surducie,

W prawym bucie, w lewym bucie.
Wszystko w szafach poprzewracał,

Maca szlafrok, palto maca.
"Skandal! - krzyczy - nie do wiary!

Ktoś mi ukradł okulary!"
....


Kolejny Tuwim jest abstrakcyjny, pomalowany na srebrno i taki zamyślony....



Następny opowiada o "Kotku"



Miauczy kotek: miau!

- Coś ty, kotku, miał?
- Miałem ja miseczkę mleczka,
Teraz pusta jest miseczka,
A jeszcze bym chciał.

Wzdycha kotek: o!

- Co ci, kotku, co?
- Śniła mi się wielka rzeka,
Wielka rzeka, pełna mleka
Aż po samo dno.

Pisnął kotek: pii...

- Pij, koteczku, pij!
Skulił ogon, zmrużył ślipie,
Śpi - i we śnie mleczko chlipie,
Bo znów mu się śni. 


Kolejny jest kolorowy. Trochę jest podobny do mnie :)



Ten jest bardzo poważny. Patrzy w stronę placu Wolności i myśli o Łodzi.



Ostatni Tuwim przy Piotrkowskiej jest najdziwniejszy. Napisane jest na nim alfabetem Władysława Strzemińskiego jedno słowo. Może macie pomysł jakie?


 

Fajne te Tuwimy, podobają mi się, ale i tak najbardziej lubię naszą starą, dobrą Ławeczkę :)


Komentarze

Popularne posty