Co znaczy PAST?

Byłem na spacerze z tatą, mama nadal ledwo chodzi (co już mnie delikatnie denerwuje). Szliśmy sobie al. Kościuszki. Ta ulica nosiła kiedyś nazwę Spacerowa i wyglądała zupełnie inaczej. 




Tam gdzie dzisiaj jeżdżą tramwaje kiedyś była szeroka aleja, rosły drzewa, stały ławki, ludzie byli najważniejsi. Nazwę zmieniona w 1917 r., z okazji 100. rocznicy urodzin Tadeusza Kościuszki. W 1950 r. zlikwidowano deptak, po którym zaczęły jeździć tramwaje. Na szczęście zostały przepiękne kamienice, które pamiętają jeszcze jej lepsze czasy. 

Na taką kamienicę zwrócił moją uwagę tata, pytając czy wiem co oznaczają litery PAST na szczycie jednej z nich. 


- Przeszłość - odpowiedziałem. Tata się zaśmiał i powiedział chodź do mamy, ona Ci wytłumaczy...
Mama powiedziała, że oczywiście mam rację, jak zawsze, ale ten PAST oznacza jednak coś innego. 
Polska Akcyjna Spółka Telefoniczna. PAST. To to znaczy!


Gmach stanął w latach 1927 - 1928, zaprojektował go Józef Kaban - Korski.


W Łodzi telefony pojawiły się w 1883 r., ich centrala mieściła się na ul. Cegielnianej, następna siedziba telefonii znajdowała się przy ul. Przejazd, dzisiaj Tuwima. 




W 1929 roku przy Kościuszki uruchomiono automatyczną centralę telefoniczną – pierwszą w Polsce. Uruchomiono także pierwszą w Polsce zegarynkę. Centralę zamknięto w 1983 roku – była jedną z najdłużej nieprzerwanie działających central tego typu na świecie! A to wszystko tuż pod moim nosem!

Kamienica ma niesamowicie piękne detale. 





A tydzień temu była Noc Muzeów, ja przez mamę, nigdzie nie byłem, ale Kolorusia, która mieszka u Gabrysi i Tomka miała więcej szczęścia. 










Ale jej zazdroszczę! 

Komentarze

Popularne posty